poniedziałek, 19 maja 2014

Rabarbarowo mi! część 1- wypieki

Cały rok na to czekałam! W końcu jest. Piękny, pyszny i wyrazisty. Rabarbar.
Aż wstyd się przyznać ale znamy się dopiero od kilku lat. Pokochałam go bezgranicznie gdy parę lat temu pierwszy raz spróbowałam wilgotnego ciasta rabarbarowego.  Od tamtej pory próbowałam już wielu rabarbarowych pyszności i wciąż mam ochotę na więcej!


Do tego odkryłam kolejną zaletę rabarbaru. Może być pretekstem do zabawy i zaangażowania dzieci w pomoc w kuchni. Nie od dziś wiadomo, że dzieci lubią naśladować to, co robią dorośli. Lubią też pomagać i warto dać im taką możliwość. Poczują się potrzebne, nauczą się czegoś a przede wszystkim będą miały niesamowitą frajdę!
Córka starsza dziś dostała za zadanie obranie rabarbaru. Myślałam, że skończy się na 2-3 pędach a młoda obrała 1,5 kilo! Nacinałam rabarbar u nasady a ona zrywała skórkę krzycząc "Juhuuuuu! Jeszcze raz obieramy rababal!" :)

Chciałabym podzielić się z Wami przepisami na 3 proste i pyszne wypieki z rabarbarem. Zacznę od wspomnianego wcześniej wilgotnego ciasta rabarbarowego. Przepis który niemal do złudzenia przypomina mi smak pierwszego w życiu spróbowanego ciasta rabarbarowego znalazłam na "Kwestii Smaku", troszkę go jednak zmieniłam głównie zamieniając biały drobny cukier na brązowe kryształki i odrobinę zmieniając proporcje składników tak, aby konsystencja odpowiadała temu "idealnemu smakowi" jaki poznałam kilka lat temu.

Wilgotne ciasto rabarbarowe



SKŁADNIKI:
400 g rabarbaru
pół szklanki cukru
150 g masła masła
180 g brązowego cukru
3 małe jajka
3/4 szklanki mąki
płaska łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżka cukru

PRZYGOTOWANIE:
Rabarbar obieramy, myjemy i kroimy na 3-5 mm kawałki. Wsypujemy je do miseczki i zasypujemy 1/2 szklanki cukru. Rabarbar co jakiś czas mieszamy, ma on puścić soki.
Masło ucieramy mikserem z cukrem i jajkami do czasu aż uzyskamy gładką masę. Dodajemy powolutku mąkę oraz proszek do pieczenia i znów mieszamy aż wszystkie składniki się połączą.
Do formy wyłożonej papierem do pieczenia wlewamy nasze ciasto, posypujemy je równomiernie dokładnie odsączonym z syropu rabarbarem. Posypujemy rabarbar odrobiną cukru (opcjonalnie).
Pieczemy 30 minut w 180-200 stopniach.


Placek rabarbarowy z żurawiną

SKŁADNIKI:
Ciasto
3 szklanki mąki
szczypta soli
kostka masła (250 g)
1/3 szklanki cukru pudru
kilka łyżek zimnej wody
Masa owocowa
800 g rabarbaru
szklanka suszonej żurawiny
szklanka cukru (1/2 do "odsączenia" żurawiny, 1/2 do ciasta)
4 łyżki mąki ziemniaczanej

PRZYGOTOWANIE:
Rabarbar obieramy, myjemy i kroimy drobno na plasterki ok 3 mm. Zasypujemy 1/2 szklanki cukru i odstawiamy w miseczce aż puści soki. Co jakiś czas mieszamy.
Przygotowujemy ciasto:
Miksujemy na gładką masę mąkę, sól, masło i cukier. Powoli dodajemy wodę i mieszamy aż ciasto ją wchłonie. Ciasto dzielimy na dwie części- jedną większą (to będzie nasz spód) i mniejszą (do wycinania kratki na wierzch placka). Wkładamy ciasto w woreczki i do lodówki na czas przygotowania owoców.
Rabarbar odsączamy, dodajemy do niego żurawinę, cukier i mąkę ziemniaczaną, całość mieszamy.
Formę na placek smarujemy masłem. Wykładamy ją rozwałkowanym ciastem. Może się zdarzyć, ze ciasto ciężko będzie przetransportować do formy bo jego konsystencja jest dość luźna- nie martwcie się, można "wylepić" formę ręcznie, i tak pięknie się upiecze! Nie zapomnijcie tylko zrobić kilka dziurek w spodzie, np wykałaczką lub widelcem.
Mniejszą część ciasta rozwałkujemy i kroimy na cienkie paski. Rabarbar z żurawiną wysypujemy równomiernie na ciasto do formy i zakrywamy plecionką z pasków. Plecionkę możemy posmarować rozbełtanym jajkiem żeby ładnie zarumieniła się w piekarniku.

Pieczemy godzinę w 200 stopniach.


Ciasto ucierane z rabarbarem i wanilią



SKŁADNIKI:
200 g masła
szklanka cukru pudru lub cukru drobnego
3 małe jajka
nasionka z 1 laski wanilii
szklanka mąki pszennej
3/4 szklanki mąki ziemniaczanej
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
800 g rabarbaru
1/2 szklanki cukru do "zmiękczenia" rabarbaru

PRZYGOTOWANIE:
Rabarbar obieramy, myjemy i kroimy drobno na plasterki ok 3 mm. Zasypujemy 1/2 szklanki cukru i odstawiamy w miseczce aż puści soki. Co jakiś czas mieszamy.
Nagrzewamy piekarnik do 170 stopni i wykładamy formę papierem do pieczenia. Następnie przygotowujemy ciasto:
Utrzeć mikserem masło, cukier i jajka na gładką masę. Dodać nasionka z 1 laski wanilii, proszek do pieczenia i mąkę i dokładnie wymieszać. Ciasto przełożyć do formy, dokładnie posypać odsączonym rabarbarem.
Piec 50 minut w 170 stopniach.

3 komentarze:

  1. Jutro zrobię 1 albo 3, które polecasz najmocniej? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Aniu to pierwsze.. jest bardziej kwaskowate i wilgotne.
    Ale jak masz ochotę na coś słodkiego to ucierane, czyli trzecie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziś znowu zrobiłam to pierwsze, pyyycha :)

    OdpowiedzUsuń